Kafein günümüzde özellikle çok tüketilen kahve ve çikolatalarda yoğun olarak bulunan ve hayatımızın içinde olan bir maddedir. Kahve ve diğer kafein içeren içecekler toplumda oldukça sık kullanılmaktadır. Pek çok ilacında içerisine eklenmektedir. Acaba hamilelikte kafein kullanımı sakıncalı mıdır? Bu hamilelerin sıklıkla sordukları sorulardan biridir. Hamilelik sırasında kafeini bırakmanız yada sınırlamanız faydalı olacaktır. Hamilelikte kafein tüketimi ile ilgili pek çok rehber niteliğinde öneriler mevcuttur. Kafein içeren ilaçların hamilelikte azaltılması konusunda tüm otörler hemfikirdir.

Hamilelikte elbette kafein tüketimi sınırlı olduktan sonra sakıncalı değildir. Hamileyseniz, almanız gereken kafein miktarını günde 200 miligram (mg) ile sınırlayın. Bu, yaklaşık 2 fincan hazır kahve ile aynıdır. Şimdi yazımızın detaylarını inceleyelim.

Kafein Nedir?

• Kafein uyarıcı ve idrar söktürücü etkisi vardır. Kafein bir uyarıcı olduğundan, her ikisi de hamilelik sırasında kan basıncınızı ve kalp atış hızınızı artırır.
  • Kafein ayrıca idrara çıkma sıklığını da arttırır. Bu, vücut sıvı seviyelerinizde bir azalmaya neden olur.
  • Kafein bebeğinize geçer . Vücudunuzu beslediğiniz kafein miktarını kaldırabilseniz de, bebeğiniz yapamaz. Bebeğinizin metabolizması hala olgunlaşıyor ve kafeini tam olarak metabolize edemiyor. Herhangi bir miktarda kafein, hamileliğin sonraki aşamalarında bebeğinizin uyku düzeninde veya normal hareket düzeninde değişikliklere neden olabilir. Unutmayın, kafein bir uyarıcıdır ve hem sizi hem de bebeğinizi etkileyecektir.
  • Kafein, kahveden başka gıdalarda da bulunur . Kafein sadece kahvede değil, çay, soda, çikolata ve hatta reçetesiz satılan bazı ilaçlarda da bulunur . Bu nedenle doktorunuzun önerisi olmadan hamilelik takibi sırasında herhangi bir ilaç kullanmayınız.

Hamilelikte kafein kullanımı ne kadar olmalıdır?

Hamilelik sırasında, özellikle 300 mg / gün veya daha yüksek seviyelerde, diyetle kafein tüketiminin fetal güvenliği konusunda çelişkili veriler vardır. Kafein tüketimi ile kendiliğinden düşük riskini değerlendirmek zor olsa da, verilerin çoğu, tüm kaynaklardan 300 mg / gün veya daha az kafein tüketimi ile olumsuz gebelik, doğurganlık veya nörogelişimsel sonuç riskinde artışa işaret etmemektedir. Bu nedenle günde 1-2 fincan kahve tüketiminin endişe vermesi beklenmemektedir.

Kafein en çok hangi yiyeceklerde bulunur?

Kafein, genel popülasyonda en çok tüketilen uyarıcılardan biridir. Kahve, çay, çikolata, kakao ürünleri, alkolsüz içecekler ve enerji içecekleri dahil olmak üzere çeşitli yiyecek ve içeceklerde bulunur. Ek olarak, soğuk algınlığı, grip, baş ağrısı, menstrüel semptomlar, kilo kaybı ve merkezi sinir sistemi stimülasyonu için reçeteli ve reçetesiz satılan ilaçlarda giderek daha fazla bir bileşen olarak kullanılmaktadır.

Hamile Kadın Kahve İçebilir mi?

Günde 200 mg veya daha fazla kafein tüketen kadınlarda, kafein tüketmeyenlere göre iki kat daha fazla düşük olduğu söylenmektedir. Bu nedenle hamile kadınların kafein alımını günde 200-300 mg’ ın altında tutmaları önerilir. Hamile kadınların günde en fazla 1-2 fincan kahve tüketmeleri uygun olacaktır.

Kafein sadece kahvede yoktur. Çay, çikolata, latte, espresso, nescafe gibi yiyecek ve içeceklerde de yüksek oranlarda kafein mevcuttur.

İçeceklerdeki Kafein Miktarları

• Kahve 1 fincan 111mg (102-200mg)
  • Kahve, hazır 1 fincan 78mg ( 27-173mg)
  • Kahve, kafeinsiz 1 fincan 4mg ( 3-12mg)
  • Espresso 1 atış 40mg ( 30-90mg)
  • Demlenmiş çay 1 fincan 44mg ( 40-120mg)
  • Pepsi 1 şişe (500ml) 32mg
  • Sütlü çikolata 1 bar 11mg
  • Bitter çikolata 1 bar 31mg

Hamilelikte kafein tüketimi vücutta nasıl etki eder?

Kafeinin vücut üzerindeki etkilerine adenosin, adrenerjik, kolinerjik γ-aminobütirik asit ve serotonin reseptörleri dahil olmak üzere bir dizi reseptörle etkileşim aracılık eder. Hamilelik veya emzirme döneminde kafein kullanımıyla ilgili endişeler, fetüs üzerindeki teorik etkilere bağlıdır: kafein plasenta bariyerini geçer ; kafeinin eliminasyon yarı ömrü gebeliğin sonlarında artar; ve bebekler kafeini 3 aylık olana kadar zayıf bir şekilde metabolize ederler.

Hamilelikte kafeinin bebek üzerinde olumsuz etkisi var mıdır?

Hamilelikte yüksek kafein seviyeleri, bebeklerin düşük doğum ağırlıklı olmasına neden olabilir ve bu da daha sonraki yaşamda sağlık sorunları riskini artırabilir. Çok fazla kafein de düşüklere neden olabilir.

Hamilelikte Kafeinin Zararları

Hayvanlar üzerinde yapılan çok sayıda çalışma, kafeinin doğum kusurları, erken doğum ve düşük doğurganlığa neden olabileceğini ve düşük doğum ağırlıklı yavrulara neden olduğunu göstermiştir. Hamilelik öncesi kafein kullanımının kısırlık riskini arttıracağı da söylenmektedir. Ancak insanlar üzerinde kesin bir çalışma yapılmamıştır. İnsan fetüsünde bir anormalliğe neden olmadığı düşünülmekle birlikte gebelikte kafein içeren yiyecek, içecek ve ilaçlardan uzak durmak akıllıca bir yaklaşım olacaktır.

İlaçlardaki kafein miktarı güvenli midir?

Çeşitli yiyecek ve içecek preparatlarındaki kafein miktarı değişir. Bununla birlikte, kafein içeriği üreticiye veya hazırlığa bağlı olarak değişebileceğinden, daha fazla ayrıntı için belirli ürün bilgilerine başvurulması gerekir.

Gebelikte kafein tüketimi hakkında öneriler

Günde 300 mg veya daha düşük kafein dozlarının tüketimiyle ilgili veriler, olumsuz gebelik, doğurganlık veya nörogelişimsel sonuçlar riskinde artış olduğunu göstermez. Şu anda, 300 mg / gün veya daha yüksek kafein tüketimiyle ilgili veriler sınırlıdır ve çelişkilidir; bu nedenle en iyisi kafein alımını 300 mg / gün’den daha düşük bir seviyede tutmaktır. Bir fincan kahve başına kafein miktarı ürünlere göre değişir, ancak genel bir kural olarak günde 1 ila 2 fincan kahve tüketmenizde bir sorun olması beklenmez.

Gebelik takibinizi doktorlarımız Doç. Dr. Nermin Köşüş ve Doç. Dr. Aydın Köşüş yapmaktadır. Ankara ili Çankaya ilçesindeki kendi özel muayenehanelerinde hastalarına hizmet vermektedir. Ankara jinekolog muayene ücretleri ve Ankara doğum paketleri için bizimle iletişime geçebilirsiniz.