hpv ve infertilite

Hpv ve infertilite arasında bir ilişki varmı acaba diye düşünebilirsiniz. Acaba hpv gebeliğe engelmi ne dersiniz. Ancak Hpv virüsü olanlarda cinsel yollarla bulaşan hastalıklardan klamidya ve gonore gibi hastalıkların bulunma ihtimali artar. Bu hastalıklar nedeniyle rahimde ve tüplerde hasarlar oluşabilir. Aynı zamanda hpv virüsü düşük ve erken doğum riskini arttırdığı da söylenmektedir. Bu yönüyle hpv ve infertilite arasında ilişki vardır.

Hpv ve İnfertilite Nedir?

İnsan papilloma virüsü veya HPV, cilde temas yoluyla bulaşan bir grup virüsün adıdır. En yaygın cinsel yolla bulaşan enfeksiyondur, fakat insanlar bunu başka yollardan da alabilirler. Uluslararası sağlık kuruluşlarına göre, insanların yüzde 80’i yaşamlarının bir noktasında, çoğu farkında olmadan, bir HPV enfeksiyonu geçirecektir.

HPV tipleri düşük veya yüksek riskli olarak değerlendirir. HPV’nin en yüksek riskli iki türü, rahim ağzı kanseri gibi ciddi komplikasyonlara neden olma olasılığı yüksek olan HPV 16 ve HPV 18 tipleridir. Bununla birlikte, genel olarak, HPV enfeksiyonlarının yüzde 90’ı, herhangi bir olumsuz etkiye neden olmadan, 2 yıl içinde tedavi olmadan iyileşir.

İnfertilite ise bir kadının düzenli bir ilişkiye rağmen gebe kalamamasıdır. Bunun hem erkekten hemde kadından kaynaklanan pek çok nedeni vardır. Peki Hpv hamileliğe engelmi dilerseniz bu konuyu biraz inceleyelim.

HPV ve İnfertilite arasındaki ilişki

HPV virüsü, her iki cinste de doğurganlığı etkileyerek hamile kalmayı zorlaştırabilir. Araştırmalar HPV de dahil olmak üzere herhangi bir enfeksiyonun bir kadının hamile kalmasını zorlaştırdığını göstermektedir. Bununla birlikte, çoğu vakada herhangi bir Hpv tedavisine gerek kalmaz.

İnfertilite için en önemli etkenlerden biri, fallop tüplerindeki skar ve tıkanıklıklardır. Bu tür bir hasar bazen HPV gibi enfeksiyonlardan kaynaklanabilir densede uluslararası sağlık kuruluşları HPV’yi kısırlığa neden olan etkenlerden saymaz. İnfertil hastalarda eğer aşırı derecede hasarlanmış tüpler tesbit edilecek olursa laparoskopi ameliyatı ile çıkarılmaları gebe kalma şansını arttıracaktır.

Hpv ve kadın infertilitesi

• HPV, embriyonun rahim duvarına tutunma kabiliyetini azaltabilir. HPV enfeksiyonları aynı zamanda embriyoya da zarar verebilir.
  • Düşük yapma riski artabilir. HPV ile gebelik kaybı riski ve spontan preterm doğum arasında bir bağlantı vardır. Çalışmalar servikal HPV enfeksiyonları ile gebelik kaybı arasında anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir.
  • Vücudun bağışıklık sisteminin herhangi bir ek tedavi olmadan çoğu HPV enfeksiyonunu temizlediğini unutmamak gerekir.

HPV ve erkek fertilitesi

HPV erkeklerde de doğurganlığı da etkileyebilir. Yapılan bazı çalışmalara göre, spermde HPV’nin varlığı gebelik kaybı riskini artırarak gebelik sonuçlarını olumsuz yönde etkiler.

İnfertilite problemi olan erkeklerin HPV’ye sahip olma riski 3 – 4 kat daha fazladır. HPV virüsü, sperm hücresinin başı ile bağlanarak spermlerin serbest hareket etmesini engelleyerek erkeklerde doğurganlığı etkiler.

HPV Virüsü Hamileliğe Engel midir?

Kadınlarda, gebelik kaybı riskini artırarak Hpv gebeliğe engel olur ve gebelik sonucunu olumsuz yönde etkileyebilir.

Bir kadın HPV pozitifse, IVF tedavisi daha az başarılı olabilir. Yardımcı üremeyi kullanan kişilerle ilgili yapılan araştırmalar, HPV pozitif çiftlerin, aşılama tedavisi ve tüp bebek tedavisindeki başarı oranlarını azalttığını göstermektedir.

Hpv nin İnfertilite üzerine etkisi nasıl önlenir?

HPV aşıları hem erkekler hem de kadınlar için çok etkilidir ve çeşitli HPV tiplerine ve genital siğillere karşı yüzde 100’e yakın koruma sağlar.
Hem erkeğin hemde kadının aşılanması faydalı olacaktır. Hpv aşılarının Hpv pozitif kişilerde bile düşük riskini azaltabileceği söylenmektedir.

Prezervatif kullanmak, HPV bulaşma riskini azaltır. Bununla birlikte, prezervatifler, HPV’nin ve diğer cinsel yolla bulaşan hastalıkların bulaşmasının önlenmesinde %100 etkili değildir.

Düzenli smear ve hpv testi takipleri ile, servikal kanser öncüsü lezyon ve kanser riskini artırabilecek HPV tipleri için taramalar yapılabilmektedir. Taramalarınızı ihmal etmeyiniz.